Mat Gebu Antique Corner

Tuesday, May 26, 2009

TREASURE HUNT!!!

Salam sejahtera semua..Ok, hari ni mat letak lah keadaan rupa kedai yang mat dapat set2 cawan tu (ada yang tak lengkap...), Kedai dia memang berada di deretan kedai2 lama..dok belah hujung sekali..Nampak uzur dan ngeri sikit u...Kalau lalu kat depan dia nampak leer tong2 plastik, periuk dan pelbagai tok nenek lagi....

Bila masuk dalam baru nampak barang yang tak tersusun langsung, ada tu yang dah pecah, sumbing dan tak de tangkai, maklumlah kedai dia tepi sungai, mungkin dulu air sungai tu naik tinggi dan menenggelamkan barang2 dia...Penuh sesak dengan segala macam barangan...boleh mati lemass kalau dok lama2 dalam tuu..

Tengok tu sebahagian lagi barang yang dia longgok macam tu saja....Nampak tak papan lantai dia tu jarang2..Bawah tu air u!!, Bayangkan lah "ah mat gebu", yang memang gebu,lagi montok ini terjelepuk jatuh kalau papan tu patah...aiseyyy silap2 boleh banjir besarr koooo!!!!!

Ha..tu dia kedai tu memang betul2 tepi sungaikan....Tapi satu yang bagusnya, walaupun hangat tapi berangin..nyaman jeee...Barangan dia kebanyakkan tak de "laki"...ada tu kena pandai cari, teko2 pulak tak de tutup, tapi ceQ tak kenan....Tapi minta maaf nak kata, set2 cawan dia ceQ dah sapu....kalau nak yang lain tu kena pandai2 ler selongkar...kot2 ada lagi, sapa tau kan...Ok n3 baru akan menyusul nanti...tengah malasnya nak tangkap gambar....

10 comments:

umi_e said...

mat... kalau dekat2 nak je kak e beli bekas plastik yang cam tempayan besar tu! Kat sini masa musim2 takde air - merata cari bekas tu tak jumpa!

Teratakantik said...

Mat,
Biar betul ni mat..sepahnya kedai dia lak tu banyak brg2 lama ekk ..mcm mana laa hang boleh tahu tempat tue ni mat ? mcm redah masuk hutan lak heheee.......

Ajmahs said...

aloo en ah mat...aj nampak teko roses seketui tu...hang x mo..mai lah baling2 kat aj..x de tutup pun jadi arr...

sonata anak kancil said...

ni kedai kat mana? rajin betul la cik mat ni...kalau dah suka - semua jadi belaka! tentu harga tersangat lah murah kan! Bukan senang nak dapat ni semua...le ni ramai orang tak gemar style gini seme....

Shida Rahman said...

waaaah che mat, ini mcm trasure hunts jer. sampai kan ke tepi sungai hunting nye.. meemang bersemangat betul...mesti enjoy ni..

~Yatt~ said...

hehe cik mat..kawasan berpantai..rumah kayu papan..cam kawasan org kuala jer..betul tak?

Mat Gebu said...

kak umi-e....
Kak..kalau nak saya boleh belikan, nak yg mana satu..tapi kalau kak teh pi KL..muat ke nak isi dalam kenderaan dia ek?...

teratakantik...
memang betul kak..biasa lah kws tu kami dah biasa dulu, cuma laa nie baru perasan, kalau 7-8 tahun dulu saya dah minta benda2 ni..sure ceq dah sapu bersihhh habis-habisan brg dia!!!...

ajmah's...
Teko rose yg mana?..kat siru ada teko kangkung satu, saya dah kutip..pastu ada teko lain tapi tutup mmg tak dakk...tapi tak beli pulak..tiba2 rasa rugi..pstt nak beli tutup dia mahal kott..

sonata...
Saya bermandi2 peluh u masa pi selongkar....nasib baik tak pingsan, kedai dia bukan berhabuk, tapi hangat yaa amat..kalau buat roti, sat saja doh tu naik 2 x ganda!!!...

shida...
Memang. sejak ni lah baru rasa enjoy, dulu2 saya malas lahh...tapi set2 u semua lagi leer mengancam...ada bau "english scone and butter"!!!...

yatt...
Bukan yatt...kws org kuala tu kat Rengit...saya pun ada juga pi situ..ada juga dpt...pstt..jgn panggil org kuala, depa hangat hati wooo....

PINATBATE said...

best nya kedai macam tu...mesti banyak harta karun..

ummi said...

Mat, mmg sah2 kedai ni xda org perasan pun Apeknya simpan harta karun yang buat ramai orang tengah giloss hunting!!! Tapi kan Mat, kalo ko tergolek jatuh dalam air tu mmg sah2 ko jumpa lg banyak harta bawah kedai tu..mau berkelodak air dibuatnya...xpun orang ingat ada buaya besar dlm sungai tu...Harus Apek pun lari tinggal kedai..duduk lah ko selongkar/sepah sorang2..ko angkut belaka ek!

Ni ntah muara mana la punya kedai ni..Akak teringat satu kedai di tepi sungai Temerloh (tapak pekan sehari skrg), masa tu atas bukit mmg byk kedai2 papan gitu..tapi tahun 2000 gitu dah terbakar...xtau toke2 cina kedai tu pindah mana? Ntah2 ada jual pggan cawan lama ni..dulu2 x perasan dan dunia belum dilanda angin kegilaan camni... :D

inna said...

laaaa ini macam rupanya kedai apek tu....kat daerah mana la tu ek..kat atas sungai pun ada kedai...hehehe..

ni memang betul2 pemburu tegar ....hehehe..