Mat Gebu Antique Corner

Friday, May 15, 2009

PINGGAN MUNGKUM 8 INCI

Ok yang ni pulak pinggan mungkum (dalam) berukuran 8 inci, juga dari peninggalan arwah nenek mat. Ada kala digunakan sebagai mangkuk lauk, memandangkan kedalamannya. Ada 3 corak berbeza dalam simpanan kami, sama macam kes pinggan, bilangannya susut setelah banyak yang pecah....arghhh frust lagiii!!!!

Cantikkan bunga dia..yang ni datang dari Jepun..ringan, nipis dan putih gading....Tapi sayang, tinggal 1 biji jeee..jadilah dari tak de langsung.

Yang ni bunga sama macam pinggan 9 inci..

Dann..yang bunga rose ni mat ada banyak juga, masih baru2, kerana menurut cerita bonda, pinggan ni arwah nenek jarang sangat guna, tu pasal masih nampak baru dan rim emas dia masih cantik....

6 comments:

MrsNor said...

waaa mat..cantik bunga plate tu..idup bunga dia

ain said...

sekrg ni kan, susah nak cari pinggan bunga cam ni lagi. mmg corak antik!

inna said...

mat..OOOO mat..

demam akak tau tgk koleksi mat...ekeke..

yg cabbage rose tu arwah mak kak inna ada yang saiz 10 inci..tapi biasa lah kan benda lama byk yang pecah
aritu akak dpat sebiji yang elok..yang lain semua sumbing..
sayu hati akak tgk pinggan ni kerna pernah ada satu peristiwa mak kak inna berduka sgt sebab jiran tak pulangkan pinggan dia..
pinggan cora kesayangan arwah mak..nak dapatkan pun susah bukan or senang..mat ada lebih eh..boleh la nanti kita runding2 yeaaa..

kak zaa said...

lawa lerrr cik mat......
adesss....
sadisss sunggoh......

semer jenis pinggan lama dah kuar dari lemari nii...

Mat Gebu said...

kak nor...
Pinggan dulu2 ni warna dia lain macam sikit kan...tahan sungguh, rim emas dia pun sama, ada tu dah kita guna berpuluh tahun tapi masih kilat lagi walaupun ada yg dah tanggal.

ain...
Tulah...ishh kalau ingat pinggan lain yg dah jadi 'arwah'..rasa sedih gakk..sayang benda2 lama nihh..

kak inna...
hehehe..kak ina...tatau lah nak cakap mcm mana...tapi tu lah pinggan mangkuk lama pun ada cerita suka duka..cuma orang je tak reti nak pelihara benda2 macam ni...Kak, mmg style org dedulu lan pinjam2 pinggan. Arwah nenek saya pun pinggan dia selalu org pinjam, lepas tu pulang tak cukup...

kak zaa...
Cepat kak keluarkan, pastu tangkap gambar, lepas tu buat pertunjukkan amal di blog akak...kita tunggu nihh!!

~Yatt~ said...

cik mat..
kt mudah ada jual cawan seketui yg bunganya sama ngan ur 2nd pic here..
check this out!!
http://www.mudah.my/vi/3065297.htm?ca=8_s