Mat Gebu Antique Corner

Wednesday, May 13, 2009

CLASSIC GREEN

Hari tu masa singgah satu tempat ni, belek punya belek punya belek, ternampak beberapa keping piring kuih berukuran 8 inci...yang menarik perhatian mat, sebab corak dia yang begitu klasik dan mewah dengan rim emas. Walapun glazenya ada sedikit retak2 seribu, tapi ia masih cantik dan menawan..

Bunga tengah bewarna putih krim kehijauan dan daun hijau pekat dicalit dengan rona keemasan yang begitu menawan...

Bahagian tepinya pulak penuh dihiasi corak mewah serta rim keemasan. Rasa mat piring ni hampir 30 tahun berada di kedai tu...Set2 lain tak de dah, cuma tinggal yang ni saja...

Dan..kat bahagian belakangnya ada tertera cop "Orental Ceramics"....jenama tu agak popular jugak kan zaman dulu.....

9 comments:

SiS-lin said...

retak seribu? tp x pecah la eh mat? msti dpt hege murah sikit tu kan?..cntikk sehhhh

Mat Gebu said...

sis-linn...
Linn biasa lah dah dalam kategori brg lama....org lama pun gigi leh tanggal...tapi mmg cantik, aku skeeee!!!

~Yatt~ said...

cantiknyer ijau kaler ni cik mat!!! yg nie pun xpenah bersua muka lagi..kalo ader for sure dh selamat bawak balik umah..kekeke...

inna said...

mat ni macam corak etnik melau mat..
macam batik ek...uniknyaa...

inna said...

sorry mat..sangat la teruja sampai salah spelling.....melayu jadi melau..nasib baik bukan melaun....hehehe

echah_syed said...

mat..nnt balik combi nak selongkar gerobok mak kot ade pinggan mcm gini :p

~Yatt~ said...

*heh..gelihati terbaca ayat k.inna..melaun...sy dok gelak sorang2..

Ajmahs said...

K.Inna ni excited nk menaip! Hahaha..melaun pun melaun la tp tetap cantik..
Pinggan ni ada nampak tp x terpikir nk ambik...takut org x sukaa..

Mat Gebu said...

kak inna...
Kak, saya gelak dari semalam...hahaha..bawak2 bersabar kak inna...

kak combi...
Ni nak habaQ mai laa, kalau rasa2 tak dann nak selongka, jgn lupa bagi tau ceQ nooo..kita buleh tolong selongkar kan...

Yatt...
Ishh jgn gelak sesorang...Risau laki koo kang yatt..mesti ingat kena sampuk "hantu" pinggan lama...choyy!!!

Ajmah's...
Saya nampak, terus rembat jee, benda2 ni biasa lahh, cantik pada pandangan kita, mungkin kurang cantik pada pandangan orang lain...