Mat Gebu Antique Corner

Sunday, May 17, 2009

PIRING WAJIK DAN DODOL

Salam sejahtera untuk semua..hari ni mat masukkan n3 pasal barang kaca zaman dulu2 pulak..Piring2 yang ada dalam gambar ni mesti semua pernah tengok atau memilikinya. Dalam simpanan mat cuma ada ini dalam jumlah yang tak banyak sangat. Satu kelemahan piring2 ni, ianya mudah pecah dan retak, namun begitu bentuknya sungguh unik dengan ropol2 dan bintang di tepi bibir piring. Zaman dulu2 orang hidangkan wajik atau dodol dalam piring ni. Ada warna hijau, kemerahan, biru dan putih....

Yang atas tu piring wajik/dodol warna biru dan putih..yang putih tu ada 1 saiz berbeza, satu kecil sikit (seperti gambar atas sekali)....

Cun jugak kan warna biru ni...lembut je...dulu mat ada 12 keping, laa nie ada leer 3 keping, yang lain habis retak dan pecah...

Yang jernih ni ada dalam 5 keping kot, ada saiz kecik sikit dari ni...comey jugak...Tapi warna hijau tak de, kalau warna merah dulu ada, tapi habis pecah...Femes ni guna masa hari raya..

Yang ni bonda mat beli...12 keping tapi sekarang ada 6 keping kot...Macam biasa lah. byk yg pecah..Paling mudah pecah tu bahagian yang tajam2...Warna merah samar dia lawa u!!!

9 comments:

inna said...

eee cantik laa biru dgn putih ek..
nak terjeles la pulak..eheh

kak inna ada pink dgn ijau mat..
sayangny byk arwah mak punya dah pecah..piring ni memang sensitif..
mudah sangat retak..

MrsNor said...

mat~ rumah akak dulu banyak piring ni. Masa tu tak pandai nak harga benda2 ni. sbb dah tak guna setengahnya emak buang, kasi org. Lor ni rasanya ada sikit aje. Hari tu masa selongkar kabinet nampak ada..

~Yatt~ said...

cantik2 cik mat..still dok nampak kt kedai2 apek..nanti2 nk start wat koleksi piring2 cenggini lak..bole tuko2 ngan cik mat..hehe..kt taliban pun ader jual piring2 nie..

Mat Gebu said...

kak inna...
Dulu2kan kalau raya je, piring ni mesti keluar...wajib utk isi dodol dan wajik (dua2 makanan "bunuh diri!!!)...

kak nor...
Kak...saya pun sama, tak pandang pun, tapi saya simpan juga sebab ropol kat tepi dia tu nampak unik..dan piring bintang tu guna utk buat lukisan bintang, nasib baik tak buang!!...hehehe

Yatt...
Wokeyy..kolek jgn tak kolek...Tapi kabinet dapur rumah dah penuh nihhh..adoii, masalah juga..nak kena cari tempat sesuai utk simpan...

Nor said...

che mat, kalau tak silap k.nor piring yg beralun tepi tu ada kat rumah ayah k.nor dan yg bentuk kelopak bunga tu pun ada. tak ada sapa antara adik beradik k.nor nak amik wat koleksi padahal tu peninggalan arwah mak k.nor.. sbb cam che mat kata tu la, mudah pecah

SiS-lin said...

mat x salah kan,ada yg balang kuih kan? mcm kaca ni,tp dh ssh nk cr kan..klu aku tau skrg org menghargai,lama dh aku curikk uma mak aku tu..hahahahaa

Mat Gebu said...

sis - linn...
tu lah..aku dah stanby serbuk lada hitam dan putih yg shai bagi tu...rempah kari pun ada lagi 1 pack yg 1kg punya..rempah babas lagii!!....bila ni nak merompak?....hahaha

HazCottageCHaRm said...

Salam Cik Mat..kita merempit nie..he he chantik lah Mat piring dodol tu...kiter pun syuker...kiter ader ciput jer...he he tak terkejar awaknyer n3 marbelles licious...

I Love Flowers said...

Salam Cik Mat.. melur ada jugak koleksi ciput ni... warna hijau... arwah moyang punya.. tak cukup almari nak simpan...