Mat Gebu Antique Corner

Wednesday, May 13, 2009

JG MEAKIN TEA SET

Ok untuk n3 pertama mat letak gambar tea set JG Meakin keluaran England. Ini merupanya satu2 tea set yang boleh dikatakan lengkap dalam simpanan mat. Asalnya ialah hadiah
perkahwinan bonda dan ayahanda mat. Set ni usianya hampir 50 tahun (mereka berkahwin pada tahun 1960)....Selain ringan dan klasik, ianya juga menampilkan satu citarasa masyarakat Inggeris pada masa itu dalam meneroka corak2 baru dalam pembuatan pinggan mangkuk...Selain itu ada set yang menampilakn corak2 bungaan dan juga polos tetapi berlainan warna....

7 comments:

MrsNor said...

Wowww mat cantiknyaa..ooooo aku terguda aku tergoda terpesona... dari kerana JG Meakin yg warna kuning.

~Yatt~ said...

jeles2..nie sy xder lagi...cantiknyer mat!!!!!!!!

Mat Gebu said...

kak nor...
Saya pun sayang kak set tu, itu pun tah apa nasib mak saya boleh simpan, yg lain habis depa guna pastu pecah...dulu2 kan basuh pinggan kat pelantar..tak de sinki mcm sekarang.

Yatt...
Tapi kalau ada teko kopi lagi cun kan..hari tu risik2 jugak kat kak ajma yg femes tu, tapi kaler kuning tak de pulak...

Sis Lin said...

tu dia...JG Meakin namanye..aku pun dok tercenggang2 dngr...hahahaha simple tp menarik ertarik the boomb..

Mat Gebu said...

sis-linn...
Hadiah mak yah kawin tu...ko tau leer dok kws estet org inggeris zaman dedulu....Selalu dpt hadiah yg dari negera depa...yg lain semua dah hancur koo...tak simpan, main belasah guna jee...sayang kan...

Anonymous said...

mat...uuuu..akak dah nangis ni tau...dah habis sekotak tisu ...

kalau lah dapat tu kan best..bertuahnya mat...mcm nak jeles pulak tgk sunshine ni.....

Mat Gebu said...

kak inna...
Sabar2..insya allah, mesti kak inna dpt complete set nanti...yeaa, saya doakan..