Mat Gebu Antique Corner

Wednesday, June 10, 2009

TEKO HONG KONG?.....

Salam sejahtera untuk semua....Hari ni mat letak sebiji teko yang mat dapat tempoh hari..Mungkin antara anda semua dah ada kot teko macam ni, tapi mat tak dee...tu pasal mat letak jugak kat blog... Kata bonda mat, zaman dulu dia pernah tengok set lengkap teko ni termasuk cawan+piring, pinggan makan, pinggan mungkum, mangkuk kuah, piring kuih, jug
susu dan bekas gula... Ada terniat nak membeli tapi sebab dengar orang kata set macam nie tak elok untuk kesihatan, terus bonda mat kensel u!!!....kata dia, kalau cawan tu kita kerap guna, nanti "kilatan" tu akan mula pudar terutama di bibir cawan.... Oh yeaa..kenapa sebab mat panggil teko "Hong Kong"?...sebabnya orang yang jual tu kata, teko ni memang dibuat di Hong Kong.....

3 comments:

inna said...

mat yang set mcm ni ..maka akak ada pinggan makan ..gelas dengan jag...memang betul tak sihat kalau gunakan sebab yg berkilat akan luntur dalam makanan...

set ni keluar pertengahan 70an...

inna said...

bukan maka ...aisey mak la..hahaha..

kak ina kl said...

salam cm...akak pun dpt jugak teko macam kamu..cina tu pun kata umur dia dah 30 tahun...

dia jual pun murah aje..ada set..tapi akak tak beli..beli teko ni aje..