Mat Gebu Antique Corner

Friday, June 19, 2009

LAMPU MEJA DULU2....

Salam Jumaat yang mulia untuk semua..Ok hari ni mat nak kongsi lampu meja tembaga berterendak kaca. Beli kat kedai terpakai, masih berfungsi dengan elok, cuma terendak kacanya ada sedikit retak dan sumbing2 dibahagian mulutnya...Tak pe, kalau jumpa terendak yang sesuai nanti mat tukar kan saja.....Ianya berfungsi menggunakan tenaga elektrik dan keseluruhan badan termasuk skru, rumah pemegang mentol diperbuat dari tembaga.....Pstt!!, sori ek, sebab nampak kusam je, mat tengah malas sesangat nak meggilap tembaga tu, tak pe nanti akan ku gilap juga..siap koo!!!



Kalau perhatikan, lampu ni ala2 dalam era kolonial inggeris kan....Terendak kacanya yang kusam dilorek dengan corak potongan ala2 kristal, sungguh memikat. Lagi satu kepala lampu tu bolah didongakkan atau dihalakan ke bawah dengan melonggar kan skru yang terbina di tengkok lampu....Ok dulu buat tika dan waktu ini...kita jumpa sekejap lagi yeaa....bye..byee!!!!

3 comments:

azah said...

memang nampak kolonial sangat...cantik dan klasik, tembaga lagi tu..sungguh menawan..

Teratakantik said...

mat,

dah habis brapa juta yen ni matt ..sik merembat jee ..apa pun terima kasih ...minat antik leh kalahkan kaum hawa....

~Yatt~ said...

huhu..cantiknyer cik mat!!!mmg ala2 kolonial kan..ader dua tu..letgo ler satu..hehehe..mati idup semula pun mana ler cik mat nak jual kan..sajer2 try meminang..hahaha..