Mat Gebu Antique Corner

Sunday, June 7, 2009

KOLEKSI MANGKUK

Selamat pagi semua....dah sarapan ke, uikk ada yang tengah minum kopi nampak?..Kopi apa tu...kopi "Janda" keee?....Ok untuk n3 pagi ni saja2 lah mat letak 3 biji mangkuk bubur yang berlainan corak bunga dia....Mungkin orang lain dah melambak ada, tapi mat baru ada, jadi kita masukkan lah kat n3.. Oh yea..abaikan yea hujung jari ku yang begitu anggun, seksi lagi macho ituu..ahak, sure ada macam nak muntah bila baca!!!!.....

Mangkuk nie ada seketul je, rembat je lah, bunga dia mula2 tak lawa sangat, lepas di mandikan, baru terserlah keindahannya. Bunga merah lembut elok tersusun rapi dan line keemasan masih cantik tanpa cacat cela...

Begitu juga yang ini, walaupun bunga wildrose ni mat ada kat macam jenis set pinggan, tapi yang ini bunga dia sungguh terang, selain saiz mangkuk sedikit besar, ada garisan kecil di birai mangkuk dan juga rim keemasan...Suka tengok, soo sweet u.. nampak manja dan gedek2 jee mangkuk nihh!!!...

Yang terakhir ni pun mat dapat sebiji je...rose kembar ni lawa kan...Rasa2nya ramai juga yang ada tea set bunga nihh...Mangkuk yang ni ringan sedikit dan bunga dia lawa, nampak macam timbul....Ok semua jumpa lagi di lain waktu dan ketika....bye bye bye!!!!

4 comments:

~Yatt~ said...

cik mat!! mangkuk2 pelbagai bunga nie pun sy kolek tau..tapi sy amik serba 1 jer..nak matchkan ngan teaset yg ader..memang tomey2!!! tp kan cik mat...awat cik matnyer terover shining jer..cam betul2 baru kan..huhu..

Ryana said...

A'kum abang Mat. Cantik2lah koleksi abang Mat ni naik meroyan saya dibuatnya. Di mana abang Mat beli ni? Belikanlah saya sekali coz di Sabah ni naik lenguh kaki saya keluar masuk kedai2 lama, tak ada jual!.Nyonya2 dan apek2 tua kat kedai tu pun dah pandang semacam nampak saya melilau mencari sesuatu kat kedai dia orang.Kalau sudi jemputlah singgah ke blog saya yang tak seberapa di http://www.ryana74.blogspot.com

Mat Gebu said...

Yatt...
Tapi kan mmg bersinar laa, mungkin kena cahaya kot...saya beli pun mmg kat kedai nyonya tua, dia dok longgok merata2..aku kutip sendiri..Tapi bila balik cuci, terus terserlah kesinarannya....

Ryana...
Kat Sabah susuh yea nak cari set2 lama ni...Kalau di Sarawak mungkin byk kan....Lagi satukan, tebiat kumpul set2 lama ni rasa saya belum menular ke kepulauan Borneo...mesti ada byk tuu..Saya dah pi blog ryanan..dan link juga. Cantik susun atus set lama tu...

maklang azie said...

maklang rasa umah mat ni mesti byk pinggan mangkuk antik....bila le nak terjah ke sana yerk...ehhehe..