Mat Gebu Antique Corner

Wednesday, July 1, 2009

BAJU KURUNG TELUK BELANGA

Salam sejahtera untuk semua...Hari ni nak lari jauh sikit dari n3 pinggan mangkuk. Apa kata hari ni kita bercerita mengenai pakaian tradisi kita orang2 melayu. Mat ada simpan baju kurung jahitan bonda mat pada tahun 1961. Menjadi kebiasaan wanita2 melayu zaman dahulu, WAJIB pandai memasak dan menjahit..paling tak pun baju kurung. Kalau di Johor, baru kurung teluk belanga adalah pakaian rasmi. Berdasarkan sejarah, pakaian ini wujud semenjak adanya ketuanan melayu berketurunan Temenggung yang bertapak di Teluk Belanga di Singapura sekitar abad ke-18 lagi.


Ciri2 utama yang perlu ada pada baju kurung teluk belanga, selain ber"pesak", leher baju yang berbentuk "bulan-bulan" dan diserikan dengan sulaman "tikam tulang belut atau "tikam tulang pari" dan "kancing sebutir". Kancing sebutir tu satu ikatan ala2 "tatting" yang dibuat diantara dua belahan leher sebagai tempat untuk memasang butang baju. Kebiasaannya bagi kaum lelaki butang lebih kepada suasa..mana kala bagi wanita selalunya butang lebih cantik samada emas (seperti dalam gambar), atau emas yang bertatahkan intan, berlian dan permata2 lain.


Satu poket akan dijahit pada kiri baju dibahagian atas sebagai tempat mengisi dompet atau sapu tangan (kalau baju kaum lelaki ada 3 poket, satu atas belah kiri dan 2 lagi bahagian bawah, kiri dan kanan). Hujung tangan baju dan dan sekitar bawah lipatan baju harus dijahit "sembat". Selain untuk menampakkan kekemasan, ianya juga berfungsi sebagai penahan jika kain yang diguna itu mudah "berbulu"...(zaman sekarang, orang dah hantar pi jahit tepi saja)...


Selain penggunaan butang sebutir yang mempunyai gegelang dibahagian belakangnya, ada juga yang menggunakan sebiji kerosang sebagai ganti. Sebagai contoh di atas, kerosang duit emas 3 serangaki pusaka arwah nenek mat, asalnya untuk dipakai pada kebaya, tapi boleh juga diguna pakai sebagai kerosang solo untuk menyemat baju kurung. Selain itu, wanita2 Johor juga sering menggayakan rantai labuh yang digandingkan bersama loket "antik" seperti dalam gambar belah kanan tu(rantai dia tak de..hehehe). Tapi pada mat loket antik itu lebih terpengaruh dengan kaum baba peranakan berdasarkan ukiran dikiri dan kanan loket yang seakan2 burung "cenderawasih"....

15 comments:

umi_e said...

mat... tu baju makyah masa muda2 eehhhh - kak e belum ada lagi kat muka bumi ni masa makyah jahit baju tu hehehehehe

* tanya makyah, boleh tak kak e pinjam nak pakai gi dinner malam minggu ni :P hehehehehehe

~Yatt~ said...

bagus ler cik mat..betul2 minat ngan warisan zaman dedulu..simpan baju tu elok2..penah tgk org siap framekan baju lama2 nie esp koleksi dari keluarga sendiri..yg keronsang duit lama tu unikan..kalau org curi..nangis tak berlagu kan..simpan molek2..jangan jadi cam sy dulu..huhu..

casa'oma bakery a.k.a casaomaantique said...

salam...cik mat..bagusnyer cik mat simpan lg baju dedulu nie..simpan elok2 cik mat jangan di gigit binatang..teringat dulu ada baju kahwin mak kite kaler biru bunga2 emas... konon kite nak pakai ler mase kawin...tp x sempat pakai dah kena gigit dek binatang...tp dapat gak pakai kainnyer mase buat persembahan nasyid kat sekolah..baju dedulu memang tahan sbb bahagian yg di cantum semua disembat bukan sahaja dilipatan lengan dan bawah baju.

esKay said...

hi mat, teringatkan mak kat kampung pulak saya tengok entry mat ni..rindunya saya

mak kita pun ada keronsang yg seakan2 yg mat share ni tapi mak kita pakai dgn kebaya zaman dulu...

Mat Gebu said...

kak umi-e...
Hehehe, kak, yang lain dah reput.. Yang tu je saya simpan....Zaman dulu org jahat kurang, pakai emas mcm tu pun tak kesah, sekarang ni jgn main2..ada kang terbongkang kat hospital!!!..

yatt...
Biasa lah yatt, saya ni kan pencinta barang2 zaman dulu...tapi ada jugak yg dah reput. kain batik antik ada sikit saya simpan.

kak CA..
memang betul tu..ada sulaman dulu2 ..sekali tgk tinggal hujung2 dia je..habis kena makan gegat..ruginyaa..

SariSam said...

Mane lah cik mat dapat baju lama ni..Teringat zaman dolu2..Cantek sgt baju ni..

nerry nerry strawbery said...

Hi cik mat, nostalgia betul tengok coin kepala queen tu.. saya ada in loket form. aruah mak wariskan kat anak sulong... errm dah tgk ni esok rasa nak pakai loket tu dgn rantai panjang dan baju kurung johor ke office la... hidup johorean..!

shas said...

Tahniah mat,menghargai semua warisan lama.Kain dulu biasanya broked dari India.Dulu di rumah kg ada byk pasang.Ingat nak framekan,tau-tau dah kena bakar.Sayang sangat

Nina Suria said...

Mat, kurung mu tu mengingatkan baju bersanding arwah mak.. uwaaaa windu kat mak

Al-Fatihah

Ummi said...

Mat, uiiihh mst bonda tengok tersenyum simpul kenang naik pelamin dulu..hehee..kalau Mat dah ada "ehem, ehem" nanti, mesti bonda Mat berbesar hati bagi kat menantu baru tu..hehee...alahaiii, cantik eh..Akak pun dulu masa tingkatan 4, 5 penah jugak melaram dengan baju kawin mak akak bila hari raya, cantik gak warna kuning emas gitu..memang ngam dgn body akak...ekekee(*mana pegi ntah baju tu eh..lalut betul akak ni..!)

Teratakantik said...

mat..tabik springgg .akak pun nak kena godek almari arwah ni jugak laa dulu dia ada baju kurung soket nieee

kak ina kl said...

salam mat..mak kamu masih simpan baju hasil jahitan dia..lama tu..bagus mat..kalau framekan lagi lawa agaknya..gantung kat dinding..barang kemas dulu-dulu memang cantik dan menawan..

Mama Vogue said...

Salam Mat....

Wah Mat bangga akak bila Mat pamerkan baju kurung Johor tu. Tu memang bajukurung Johor yg asli. Nenek akak sebelah Ayah tu lah bajunya tiap hari. Begitu juga dengan mertua akak sehingga kini masih berbaju kurung Johor siang malam. Emak akak walaupun berasal dari Spore tetapi dia adalah seorang tukang jahit baju kurung Johor dan kebaya semasa zaman mudanya dulu. Akakpun kekadang tolong jugak sembat. Menyembat tak boleh tebal mcm batang kelapa dan tak boleh kasar mata jahitannya macam telur pijat dan sesekali menikam baju tulang belut tu. Susah tau nak buat tulang belut bahagian caruknya tu. Kene tajam tak boleh U shape. Kalau org Johor Bahru panggil butang tu ialah rumah butang dan akan dihisai dengan butang baju yg digelar "Garam sebuku. Kalau dulu baju kurung Johor yg berbunga besar akan dicantumkan bunga yg sama kepada pesaknya juga. Jadi kelihatan bunga tu menjadi sekuntum. Rumit kan.... Tapi itulah uniknya baju kurung Johor. Akak ada detail tentang sejarah baju kurung Johor, kalau nak boleh contact

aizan said...

zan teringat kat arwah uwan zan, kut poie umah org kawin dia mesti pakai keronsang duit emas 3 serangkai. Dari jauh yor dah nampak dah heee.. Org tuo dulu2 kan gomar pakai kerongsang tue buek poie kodai, pi umah org kawin kan...

Mat Gebu said...

eskay...
Koleksi kerosang orang dulu2 memang unik, lagi satu i really admire kerosang orang2 peranakan, macam kerosang "ati-ati"..yang ada 1 ibu dan 2 anak kerosang....meleleh air liur kalau tengok!!!...

Sari sam...
Itu baju bonda mat jahit sendiri untuk menghadiri satu majlis perkahwinan di Pontian..masa tu depa baru saja menikah..

nery2 strawberry...
Memang lah orang dulu2 suka kan guna xsesori duit2 mcm tu..ada tu siap letak ukiran2 halus sebagai penyeri...tu yg jenis banyak duit lahh, macam kita ni yg biasa2 saja.

kak shas...
Terima kasih, saya memang mcm tu kak, kain batik dulu2 yg hampir reput pun saya simpan..saya ada simpan sehelai kain "gerus" yang selalu anak2 dara zaman dulu guna sebagai penutup kepala ala2 selendang tu...

kak mon...
Salam kak mon, apa khabar orang2 Brunei..alah hai kesian kak mon, terkenang arwah bonda yeaa...al-fatihah dari saya juga utk arwah..

kak ummmi...
Kak ada lagi tau dulu, tapi saya dah buang (sebab dah kena makan tikus), kebaya kaler merah kilat2 u, depa panggil "panca delima"..seksi kooo, jarang2 boleh nampak pakaian dalam...awwww!!!!

kak sue...
Waaa, cepat korek kak sue, buat n3 dan jgn lupa xsesorinya sekali..kita kongsi2 peninggalan lama. sapa yg kata kita nak xsen, lantak pi lah depa..depa tu jenis busuk hati!!...

Kak ina KL...
Salam kak ina..tu lah, tapi kan benang zaman dulu mmg kualiti tinggi, sampai laa ni masih elok jee..cuma baju tu dah mcm dah makan hari sikit lahh....

kak zura (mama vouge)..
Pstt kak, saya nak juga lah detail pasal baju kurung teluk belanga. Bestkan cerita pasal sejarah2 nih, tapi ada orang tak ambik endah pun. tak kesah lah, masing2 punya minat..

aizan...
Memang botul tu..wan den dulu dok rombau, dio pun gomar pakai kerosang ni buek poey rumah org kawin, kalau kek rumah guno yang biaso, nak jalan2, guno yang omeh!..