Mat Gebu Antique Corner

Thursday, July 2, 2009

APA KAH BENDA INI?.....

Salam pagi Khamis untuk semua....hari ni nak buat n3 ala2 kuiz....Cuma teka apa benda dalam gambar tu...Benda lama juga, orang sekarang jarang yang ada benda macam tu...Salah satu "perhiasan" diri, lazimnya diperbuat dari "emas", tapi ada juga yang buat dari "perak" atau "suasa"....Selalunya orang pakai satu atau 2 sahaja sebagai penyeri, kalau pakai banyak, ok juga cuma nampak "menyeramkan" gitu u...seriauuu!!!!...


Ini ada mat sertakan pandangan hadapan (gambar kiri), kemudian bahagian belakang (gambar tengah) dan bahagian belakang tapi dari sisi atas (gambar kanan)....Lepas sapa dapat teka, baru mat letak pengkisahan benda "antik" ini yeaa...Banyak nostalgia tau benda2 tu...Ok semuaaa....kita tungguuuu sapa yang kenaaa!!!.....
Memandangkan ramai leer yang bagi jawapan betul kat ruangan komen, memang sah leer benda itu ialah "sumbi emas"...Pandai leer semua2 nihh...Syabas betehh!!..Inspektor sahab banyak hepi!!...Al- kisah sumbi emas itu milik bonda mat masa gigi dia elok dulu (laa nie dah guna gigi pasang siap, jadi buat hapa bersumbi2 bagai)...Percaya tak sumbi emas tu telah hilang hampit 40 tahun dulu?....Ha, mesti ada yang pelikkan. Satu hari tu abah mat membersihkan kawasan rumah (rumah pusaka)...Masa tengah memnyapu sampah di satu tempat berhampiran kolah air, dia tersapu satu benda kekuningan, mula2 abah mat ingat jagung ayam...Sekali dia kutip dan belek2....Bila perhatikan betul2 baru perasan yang tu sumbi emas "omak den"...yang hilang berpuluh tahun dulu...Mungkin masa tu gigi yang bersumbi tu dah reput, jadi sumbi tu longgar dan tercicir....mesti masa tu mulut tengah melopong agaknya... Mat yang tak pernah tengok secara dekat (walau pun pernah tengok ada orang tua2 pakai), terus leer minta izin simpan benda tu...biasalah kan bahan antik lagi bersejarah, sapa lagi yang "chop" dulu kalau bukan aku!!!....Jadi terselamatlah ia dalam simpanan ku..insya Allahh.....

11 comments:

daydeck86 said...

cam gigi palesu abg mat jer ghuper nyer

~Yatt~ said...

gigi emas penyeri muka my MIL..hehehe..betul gak cik mat??

Khadijah Mohamed said...

itulah gigi palsu...tau dak mak akak pernah pakai masa dia muda tak salah akak..dulu akak kecik2 dok heran awat gigi mak warna emas satu..tapi tak pernah tya dia..heheh..
dah berpuluh tahun tak nampak, mungkin dah lebur buat cincin..heheh

Anonymous said...

sumbi gigi emas org melaka panggil, betui ke cikmat, bole bagi hadiah cikmat?
~CB~

casa'oma bakery a.k.a casaomaantique said...

salam...gigi emas sape yg cikmat ambik tue..eh..yea ke gigi emas?

Mat Gebu said...

Hahahaha...adoii semuanya bijak pandai lahh..hahaha....ok ok sat lagi kita re-new kan n3 ni yeaa...

esKay said...

ni lambang 'kemewahan' org dulu2 kan, makin banyak benda ni, kaya raya le empunya nya kan...
mak saya ada dua tiga biji benda ni dulu tapi lama dah dia tanggalkan, entah dicampak kan mana dah

daydeck86 said...

orang kaya pakai gigi emas
orang tak brapa nak kaya pakai gig tembaga jerk

aizan said...

tue gigi emas, masa zan kecik2 dulu ramai gak org tua2 kat kg pakai. Kenapa ye org dulu2 suka pakai dan lekat kat gigi? Cik Mat tahu tak sejarah dia?

Ummi said...

Amboiiih Mat, dah promote gigi emas pulak ke skrg nih? Hehee..dalam family akak mmg x penah ada lg yang guna ni..Jadi x penah tengok dekat2 pun mende alah ni..ya ke gigi emas tu Mat? Tp penah la jugak dgr org cakap dulu2..kalau nak tau orang tu kaya ke x, tengok je barisan gigi emas diaorang..ekekee..

azlina said...

salam mat gigi emas siapa punya plk mat...khazanah warisan ke..