Mat Gebu Antique Corner

Tuesday, March 30, 2010

ALMARI DORAEMON KU....

Assalammualaikum untuk semua....Lama kan tak masukkan N3 baru, bukan apa...barang2 semua dah masuk dalam almari, jadi nak keluarkan memang masalah, faham2 jelah dengan masa yang begitu ketat, dan keadaan yang tergesa2 adalah tidak berbaloi untuk mengeluarkan barang ini hanya untuk masuk kan N3 di blog...Buatnya nasib tak baik, terlanggang....terus pecah berkecai..tu jamm, putih mata...tak relaaaaaaaaa.....tapi kalau dah ajal terima jugalah dengan hati terbuka. Sebelum sambung celoteh, mat betul2 kesian teramat sangat dengan peristiwa "Ezany" tempoh hari...harap ezany banyak2 bersabar yea...kami turut bersimpati (saya tulis ni dgn ikhlas...bukan hanya manis di bibir...tapi hati bersorak riang!!)... Kalau chat dengan yatt, cerita pasal kesedihan Ezany kerap muncul dalam topik kami....sabar yea dik..mesti ada hikmahnya tuu. Ok, baru2 ni mat nampak "Kak Nor64" beli almari atau gobok kata orang Johor, saling tak tumpah macam mat punya, cuma tombol pintu dia je lain. Pada Kak Nor, mat jamin, insya allah almari tu tahan...cuma walaupun berlantai papan, kena juga berhati2. Untuk simpanan koleksi tak seberapa ni mat isi dalam 2 almari yang seakan2 sama tapi berbeza.


Untuk almari kayu pertama ni mat isi dengan koleksi meakin sunshine yang begitu seciput (tapi tetap bersyukur dengan apa yang ada...kita kolek set2 lama ni, tak boleh ada sifat iri hati atau dengki....tapi tu memang dah tebiat orang melayu, payah nak kikis dahhh....). dan rak ke 2 tu set Royal Albert corak Praire Rose yang tea setnya mat beli dengan FA, manakala pinggan makan beli dengan Kak Mona UK...terima kasih untuk mereka berdua. Rak no 3 tu, kira set2 kesayangan mat lah, ada rose hijau, maple, kekw biru dan lain2...Last sekali tu himpunan sebahagian teko yang mat ada. Tapi yang paling mat suka susunan teko kotak yang diselang seli dgn cawan janda rose jepun yang terletak bahagian atas almari, berserta 2 biji bakul "teochew" dan satu tepen enamel antik milik arwah nenek mat...Oh yea teko kotak tu 3 biji dari Tasha Antik dan lagi satu mat dapat dari "Mohd Shahir" dari blog "Silat Panglima Kaasim", masa program Give Exchange yang dianjurkan oleh Mrs Nor...Terima kasih juga untuk mereka berdua...pstt..almari yg sipi2 tu kan mat isi himpunan gelas2 kristal..yang tu biasa je, tapi belah atas dia ada juga teko2 lama...

Ok, untuk almari yang satu lagi ni, mat isi dengan set lama juga. Yang ni lah serupa macam almari "Kak Nor64"...cuma pemegang pintu dia je lain. Bahagian atas tu mat susun pasu biru 7 keturunan, tapi malang ada 5 keturunan yang tinggal dan 1 tu tak de tutup, tau tak pasu2 tu mat beli masa umut 16 tahun dulu..lama kan, lepas tu yang depan dia balang lama pun dapat masa "GE" dulu. Belah hujung sekali ada sugar pot rose Jepun. Bekas lilin putih kerawang tu mat dapat dari "Nona Haryati" atau mat panggil dia Kak Chik, geng blogger masak2 yang menetap di Finland.


Dalam almari yang seropa dengan Kak Nor ni mat isi dengan set kegemaran mat, kira all time favourite bagi ramai kolektor antik. Rak no2 tu pun koleksi kangkung juga dan ada lagi dalam almari lain, yang sering mat guna untuk jamu tetamu jika tema masakan hari tu jenis "masakan kampung". Rak no3 tu mesti ramai dah ada, set femes sekitar tahun 70 - 80an dulu, set Oriental Ceramic corak "red and white roses"..Yang ni pun kalau hidangkan, aduhh, nampak klasik..tak caya boleh tengok blog masak2 mat kat sini.... Rak yang last tu sebahagian lagi koleksi teko terawal mat dapat samada dari apeks atau pun beli dari teman2 blogger. Sebelum mat menamatkan N3 ni, nak juga pesan, tujuan letak N3 ni adalah untuk menjawab serba sedikit pertanyaan dari teman2 blogger mengenai tempat penyimpanan barang koleksi mat....tak de niat nak riak, menunjuk atau berlagak....itu je nak pesan, jumpa lagi di N3 lain yeaa..insya allahh....

16 comments:

azah said...

salam mat...cantik2 bro..akak suka sangat tgk lemari2 mat tu, sampai terteleng2 dok mengintai sambil baca 'ayat2' mat..hehehe..apa orng nak cakap lantak p la mat, kalau tak ,tak kan lah org dulu2 keluarkan peribahasa 'mulut tempayan manakan boleh tutup'maksudnya memang semulajadi dan sejak azali lagi org2 kita ni kuat melatah..tak apa janji yg memahami hobi suka tenguk..lama dah nak suruh mat tunjuk lemari2 tempat simpan segala antik mantik tu..tp segan I..hehehe....thanks for sharing...

Anonymous said...

salam mat

mat akak pun sependapat cam kak azah. akak memang nak cari 1 lagi lemari, dah tengok cam mat, adalah idea nak beli lemari cam mana. seronok menjamu mata koleksi yg mat ada ni..

Chempaqa said...

salam cik mat..
cukup stuju dgn pendapat yg org melayu cukup kaya dgn sikap hasad dengki, domba-mendomba, kutuk mengutuk..(nie pendapat peribadi yer...jgn kna hentam sudahlah)..then berbalik pada lemari..sy pon ade design sama, cuma diff pada bhg kaki & kepala(no kerawang)..nak tiru cara susun blh??dah abis idea nie..hihihih..ape2 ponn..LEMARI DORAEMON TUH..MMG KLASSSSSSS BROOOO..!!!!CAYALAH..keep hunting....yg lbh..antar rawang..kih kih kih

My Life My Journey.. said...

Haaaaaaaaa.. sampai hajat saya nk nengok kat mana Matt simpan semua koleksi2 tu.. Saya pun ada byk juga koleksi2 yg tak berapa nak cukup tu, dok beli kat carboot.. tgk cara Matt susun ni sikit sbyk memberi idea mcmmana nk susun atur bila blk Msia esok.. Tq Matt..:)- Fa

ibuintan said...

salam ce mat, huh klasssssssss.. mau gilo meroyan nengok koleksi ce mat ni..apa2 pun rumah ce mat suka atilah nak tayang apapun kan.. 5 star tuk koleksi ce mat..

nor64 said...

salam Mat,

kak baru siap je susun pinggan dlm almari yg serupa mat ni..baru ngadap pc ni..terkejut ko tgk almari serupa kak tu..tak sangka ya mat walau jauh di mata tapi dekat di maya kita ni hihihi..selera kita serupee... nanti kak n3 isi almari yg tak seberape tu..tapi tak sehebat koleksi mat punye tu...mat tau almari kak ni duduk kat ruang makan je..smbil makan smbil telek isi almari tu..mcm orng kena angau hihiii...ok satu lagi jgn ambil pot lah apa org nak kata..asalkan naiwatu kite tu tidak terpesongkan...kurang2nya hobi kita ni merapatkan siratulrahim sesama insan wpun di alam mayaa...

muna mahdzar-fadaaq said...

Very classy!

Awat nama almari tu Doraemon?

Azzah8 said...

Salam Cik Mat,
Memang meletopssss.....

Kak Azzah8

~Yatt~ said...

salam cik mat..
alhamdulillah..diberi kekuatan untuk buat n3 lemari nie..walaupun suara2 sumbang ada yang dok mengata maupun ada yang phd..abaikan ajer..minat kita..hobi kitaaa..syabasssss ye cik mat..
saya sendiri pun..walaupun dah tengok live..masih tak jemu2 menelek isi doraemon tu..ternyata set2 lama sungguh mempesonakan mata yang memandang..
sekali lagi sekalung tahniah!!!..

Shariff64 said...

Salam CMG,Gua caya betul cik mat nie..betul2 punyer hebat lah koleksi yg ada.Dengan Gerobok2 grand yg ada tentu menarik hati sendiri dan semua. Bestlah CMG.

Kedai mini antik said...

salam Cik adik matt...

saya setuju saja dgn pendapat kakak, adik kat atas tu...., orang nak cakap apa..sila cakap..itu semua anggap saja untuk memberi semangat kita..jangan pula patah semangat..yang penting kita suka...sudaahh...!!..suara2 sumbang tu tak payah nak di dengar sangat....anggap saja lagu P.Ramli...he..he..., kalau akaklah yer Matt..kalau ada dengar suara sunmbang kad belakang tu..akak akan ambil sekejap..renungkan..& muntahkan balek..kalau yg baik akak simpan kalau yg tak baik tu..akak akan jadikan semangat untuk akak...harap2 akak nie kuat..kalau tak kuat niaya nanti..rugi dong kalau makan diri kita sendiri...., yg penting matt..suka hati kita lah .., uang kita, koleksi kita...yg paling penting..Hebringggg (happy)...apapun mak kata cik adik yatt tu..TAHNIAH...!! untuk Matt....Jangan berhenti yer..akak ingat kalau di korek masih ada lagi kad kedai apek tu....memang gila akak di buat koleksi Matt nie..., hampir2 nak masuk hospital...akak tengoknya...tercungap2 mulut & mata akak..cuba Matt bayangkan..dahsyat gilaaa.. tq cik adik..sekali lagi TAHNIAHHHH...!!

ezany said...

salam abg mat...
seronoknye sy tgk almari abg mat ni..n3 eksklusif ni..hehhee...
mmg cun betul abg mat susun..betul kata abg mat tu, sy faham tujuannya mmg saje nak kongsikan ngn blogger tp tu la, kdg2 ada jgk makhluk2 yg salah tafsir,biasa lah tu...mcm yg abg mat ckp, org melayu kan..
trima kasih byk2 jgk la sbb ada gak terselit nama sy dlm n3 abg mat ni, sy faham, mmg abg mat dan blogger2 yg lain mmg ikhlas simpati dgn sy tp ada jgk la makhluk2 yg sedang bertepuk tangan bila tgk almari sy runtuh..biasa la tu...tp apepun sy redha...
apepun mmg bes sy tgk koleksi abg mat..syabasssss

Mat Gebu said...

salam kak azah...
Tu lah kak, nak cerita pun "malas"...selain dalam almari ni, ada lagi dalam kabinet dapur, bawah sinki, dalam lemari gitu-gitu dan juga dalam kotak bawah katil...hehe.

salam kak saidah...
Saya pun tak reti sangat nak susun, terima kasih juga pada yang lain terutama kak welly, dia kalau menyusun mmg meletopss!!...

salam kak chemp...
Psst kak chemp, rupanya kita seropa kan (eh..jgn silap, bukan i jadi "gegirl" yeaa...tolong lahh!!)..hahaha, oo kalau ada lebih antau rawang yeaa....boleh2..tunggu kat simpang..

salam MLMY...
Wowww..dok sana lagi bes, boleh kolek yg lawa...hehehe..

salam ibuintan...
Yeaa betul tu kak, koleksi saya ni tak delah byk mana, cuma bila dah susun kan., nampak banyak...

salam kak nor64...
Kak, nanti buat N3 yea lemari akak tu, kalau org lain tak suka, tak pe, janji kita suka sama suka..tuu dia statement ala2 skandal koo!!..ahaks.

salam muna...
Hehehe, berbesar hati ni bila muna singgah blog saya...Lemari tu dok sumbat semua gherta karun yang ada, tu yg bagi nama "Doraemon"..

salam kak azzah8..
Tak meletops sangat kak, akak nya koleksi lagi dah meletop..meleleh air mata kalau tengok,

salam yatt...
Yess..terima kasih yea, sebab bagi idea buat N3 ni...tak pe lah org tak suka, kita suka...tapi betul lah, set antik tak jemu dipandang...kalah anak dara!!

salam shariff..
Alah hai lermari biasa2 jee, tapi tu lah sekarang ni beli kena tgk betul2 kan..pstt, lemari kat rumah tuan hamba tu pun lawaaaa..i likeee!!

salam kak welly..
Aduhh kak well, kata2 mu sungguh bersemangat...i likeee...betul akak kata kan, bila org cerita, kita ambik dulu, lepas tu muntah kan balik...hahahaha, tapi kan terima kasih juga utk kak well, sebab bagi idea nak susun set2 lama ni....

salam ezany...
Tu lah, saya sendiri susah nak tidur malam dok ingat kes zany tu...harap2 zany tak putus semangat kolek set2 lama ni...terima kasih sudi singgah yeaa...

FA said...

OMG pakcik mat!! banyak nyer harta karun!!!kena rompak kangg..chooyyyyy!! haha

Cikgu Yang said...

Ya Allah banyak nyer? Aku tak ada satu pinggan pun dipamerkan jangankan 1 almari !! Ya Allah bestnyer menggilir-gilirkan penggunaannya, tentu selera bila mengadap hilangan. Jemput ler saya datang makan2 tentu best nih!! Ada almari tapi isi hadiah2 dan cenderahati saja tak mampu nak beli pinggan mangkok bukan tak teringin!! teringin juga. Salam ..Best.

Amri Bahruji matPuisi said...

cantik nye barang2 antik saudara,,, kagum...!