Mat Gebu Antique Corner

Friday, August 28, 2009

SET BUNGA PADI HITAM

Salam Jumaat yang mulia untuk semua umat manusia, diam tak diam dah seminggu kita berpuasa dan jika sampai, dah tah tak lama lagi nak berhari raya pulak. Minta maaf lah sebab dah lama juga tak update, tatau kenapa, rasa macam masa tu tak mengizinkan sungguh. Tapi kalau ada masa seboleh2nya mat akan cuba update dengan n3 baru...Terima kasih lah pada yang sudi singgah. Semalam mat jalan2 ke blog "kak azah", sekali tengok dia ada set cawan bunga padi hitam, terus mat terpanggil nak buat n3 yang sama, memandangkan ada tambahan beberapa barang baru dalam set tersebut. Dalam gambar di atas tu mat tak masukkan mangkuk lauk. Teko setakat ni ada 2 jenis, satu bentuk biasa dan satu lagi bentuk seakan2 aladin tapi lebih modern, pinggan makan pun ada 2 keping, tapi ber rim emas (pernah masuk dalam n3 dulu), pinggan mungkum kecil ada 3 biji. Sugar pot dia tu tutup bukan yang asli, tapi ngam dan terbaru, jug susu. Jadi kira hampir lengkaplah kan set bunga padi hitam ni...Meriah u!!


Mat ada 3 jenis cawan bunga padi setakat ni, cawan bentuk biasa (belah kiri sekali) tu mat ada 6 set dan beberapa biji cawan janda, yang tengah tu ada 3 biji, cawan jenis degil sebab tangkai dia kan ala2 siku manusia..kira kuat menyiku gamaknya, dan yang akhir sekali ada 1 set sahaja cawan "maharani". Semuanya mempunyai cop berlainan di bahagian punggung masing2, tu pasal ada tu bunga 2 kuntum dan ada tu pulak 1 kuntum je.

Ini teko bentuk biasa, yang ni mat ada 2 biji (kak azah, yang bentuk macam ni lah yang saya cerita ari tu..apa2 saya email akak yea). Tapi saiz dia tak berapa besar sangat, just nice, mungkin boleh isi 4 cawan air kot, atau kurang lebih 1 liter...

Dan yang ni pulak hasil pindah milik dari Negeri Sembilan ke Johor. Walaupun tutup dia tu bukan lah dari satu keturunan, tapi kira boleh sangat lah, yelah tutup tu rim dia emas, teko pulak ber rim perak, ibarat anak raja kawin dengan orang kebanyakkan. Apa2 pun mat puas hati dan suka dengan bentuk potongan teko ni...lawa.. Ok dulu untuk hari ni, jika ada kelapangan waktu, nanti mat masukkan n3 baru lagi, akhir kata selamat berbuka puasa untuk semua!!!....Muahh!!... I lap u all!!!...

5 comments:

Gee said...

Salam mat.

cantik lah bila dah dikumpulkan byk2 cam tu. Cam kak azah punye juga. Akak ade juga set ini tapi tutup teko tak ori dan piring kuih dan pinggan makan leper. Nanti bila senang2, akak pos ye.

azzah8 said...

Salam Che Mat,

Teko yg ada dua tu, tak nak ke jual satu kat saya? Saya ni baru nak berjinak-jinak mengumpul pinggan lama...

Azzah8
Shah Alam

azah said...

Salam mat..meriahnya padi si hitam padi mat...tkasih kerana promo2 jgk blog akak..hehe..mat dah tgk email?..cpt2 jawab ya..

Monaliza said...

Salam mat... cantik kan si hitam ni...akak ada tapi ciput... nanti nak n3 jugak lah.. he he he

~Yatt~ said...

salam cik mat..cantik bunga padi nie..klasik & seringkali digunakan pada zaman dedulu..yang paling sy berkenan cawan maharani tu..ada lebih tak cik mat?..hehe..